Sidor

måndag 21 oktober 2013

Demolering.

Jaha, hur tolkar man det här?




















Jag är övertygad om att byråns understa låda hade fullt fungerande handtag när jag gick hemifrån i morse.

Ollie och Nikon är ensamma hemma max 4 timmar om dagen. Eller nja, 4 timmar och 20 minuter som max är väl mer rätt. Jag har visserligen bara ungefär 200 meter till jobbet, men jag räknar på 10 minuter för att gå till/från jobbet och starta upp/stänga ner. Typ så.

Vissa dagar är de inte ensamma alls, när husse är ledig. Vissa dagar är de ensamma ungefär 3,5 timmar. Hur som helst är de inte ensamma speciellt länge. Visst vore det ännu bättre om de slapp vara ensamma alls, i en perfekt värld, men jobba måste man ju. Och jag tycker att det har det ganska bra ändå som har en matte som bara jobbar halvtid.

Hunddagis eller dagmatte känns väldigt onödigt för den korta tiden. Jag skulle ändå inte vilja lämna dem till någon okänd, men självklart skulle jag försöka hitta en lösning om det verkligen skulle behövas. Ollie har aldrig haft några problem att vara ensam hemma. Nikon ligger oftast och sover när man kommer hem, utan problem. Vid några tillfällen har han dock visat tecken på att han inte är riktigt nöjd med att vara ensam.

En gång har han gett sig på köksmattan lite lätt, en gång låg dörrmattan upp och ner, och en gång hade han dragit ur trådar ur hallmattan. Inget stort, men ändå något att fundera över. Det är den svarta kanten mot tröskeln som saknar tråd.




















En gång hade han även fått tag på en toarulle som låg i minimala partiklar över hela sängen. Jag har funderat över om han blir stressad eller orolig över att bli lämnad, men det är ju ändå bara vid några enstaka tillfällen. Jag har jobbat sedan början av augusti, så om han verkligen tyckte att det var hemskt att vara ensam skulle det nog sett värre ut. Dessutom försöker jag aktivera honom innan han ska vara ensam, men det är ju lite svårt när det är direkt på morgonen. Måndagar jobbar jag förmiddag, och resten av veckan eftermiddagar.

Varje gång jag kommer hem tittar jag efter tecken på demolering. Oftast ligger allt precis som man lämnade det. Men idag var det tydligen dags igen. Nikon har alltså tuggat sönder ett handtag till byrån, och även börjat på ett till. Han låg i sängen när jag kom hem, så tydligen tröttnade han efter ett tag. Jag hittade inga spår, förutom lite "damm" av färg på golvet bredvid byrån, så jag antar att han har ätit upp handtaget. I köket låg en liten tuggad del. Det verkar vara ett ganska mjukt material, men jag matade hunden full med sparris för säkerhets skull.

Jag vet att det är Nikon som har gjort det, för hundarna är separerade med ett kompostgaller när de är ensamma. Mest för att Ollie ska få lugn och ro, och för att det inte ska bli något tjafs. Men hur ska man tolka det? Jag tror att han gör det för att han har tråkigt. Eller jag väljer att tolka det så i alla fall. Så länge jag inte ser eller hör några stora tecken på att han mår riktigt dåligt av att vara ensam vill jag inte ändra på något. Oftast fungerar det ju helt smärtfritt. Det är ju trist att våra saker saker går sönder, men det hade ju kunnat vara mycket värre.

Jag har aldrig hört ett ljud av honom, varken när jag går eller kommer hem, och han verkar lugn och som vanligt. Han kissar inte inne, och oftast är det som sagt inga problem alls. Så jag låter honom hållas, hoppas att han inte förstör något allt för illa, och framförallt inte sväljer något som kan vara farligt för honom. Jag hoppas att han bara har tråkigt, för sådana tendenser och bus kan han ibland visa även när vi är hemma och han tycker att det borde hända något kul. Han är ju trots allt bara 1,5 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar