Sidor

tisdag 15 oktober 2013

Appar för spår.

Nu när vi har kommit igång med spårandet på riktigt är det roligt att veta till exempel hur långa spår man går, och att kunna jämföra hundens spårande med det verkliga spåret. Spår kan visserligen flytta sig, till exempel med vinden, men det är ändå roligt att se om hunden går ungefär där man själv har gått.

Vi har har provat två appar till telefonen när vi har spårat. Först provade vi Naturkompaniets friluftsapp, och sedan provade vi RunKeeper. Naturkompaniets app är bra på så sätt att man kan spara spår och se direkt på kartan om hunden har följt spåret. Däremot hittar vi ingen funktion för att man sedan ska kunna se hur långt spåret var. Såhär såg det ut när Nikon spårade med appen igår.


























Nikon spårade fint och följde det ursprungliga spåret bra. Mot slutet tappade han dock lite, för där hittade han någon form av benbit som han tyckte var väldigt intressant. Men han hittade fram till slutet i alla fall.

Med RunKeeper kunde man inte lägga spåren ovanpå varandra (vi hittade i alla fall ingen sådan funktion). Däremot kan man se hur långt spåret var, och lite andra saker som hastighet och sådant. Såhär såg det ut när Ollie spårade med RunKeeper idag. Husse la bilderna ovanpå varandra i datorn och gjorde spåren i olika färger.


























Den röda linjen är Ollie. Han spårade ganska klockrent hela vägen, förutom att han missade lite av vinkeln högst upp. Men det kan också bero på att telefonen sitter på mig, och jag kanske inte går exakt i hans fotspår utan genar lite när han byter riktning.

Ingen av apparna är optimal enligt mig. Jag skulle gärna vilja se spåren på samma karta, med olika färger på spårläggare och hund. Dessutom vill jag kunna se hur långt spåret är, och helst av allt skulle jag vilja ha en massa andra bra funktioner också. Man borde kanske utveckla en egen spår-app!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar