Sidor

tisdag 10 april 2012

Moment 22.

Idag har jag planer på att ta det lite lugnt. Jag har varit sjuk i en vecka, ganska mycket sjuk faktiskt med hosta, halsont, täppt näsa och kanske lite feber. Nu är jag trött på att vara sjuk och tänker fokusera på att bli frisk. Jag har kört på ungefär som vanligt med promenader och aktiviteter (kanske därför jag inte har blivit frisk?), så nu ska jag nog ta det lite lugnt istället. För den här veckan ska jag förhoppningsvis på ett studiebesök till ett eventuellt blivande arbete som börjar så snart som möjligt, och då måste jag ju vara frisk.

Det är såklart inte så roligt för Ollie, som precis har blivit bättre och fått komma igång efter sin veckas vila, att matte helt plötsligt vill vila, vilket leder till att Ollie automatiskt också måste vila, igen. Men så är livet ibland. Just nu ligger vi i soffan under en filt, Ollie och jag. Han syns bara som en liten kulle vid mina ben under filten. Därför är det ingen idé att ta några kort på honom och visa här, för han syns ju inte. Så det blir ett trist textinlägg istället.

Ollie är just nu toppenbra i magen. Han kräks inte på morgnarna, och kräks inte efter att han ätit. Just nu äter han bara färskfoder, vilket han fungerar väldigt bra på. Han är mycket mer harmonisk, kanske för att han slipper sina magproblem, och han har blivit lite slankare och smärtare i kroppen, vilket är bra för en hund som ligger i riskzonen att lägga på sig för mycket p.g.a. kastreringen. Men det finns två problem.

Problem nummer ett är att han just nu äter fyra gånger om dagen. När han var dålig fick han små portioner flera gånger om dagen för att det inte skulle bli för mycket för magen, och eftersom det har gått så bra har vi fortsatt med det. Men när jag ska börja jobba (när nu det blir) så kommer det bli lite praktiskt omöjligt att ge honom mat fyra gånger om dagen. Eventuellt kommer han att få vara med mig på jobbet, eller så får han vara ensam hemma några timmar per dag. Men just färskfoder är ju lite svårt att ha med sig och tina upp och ge flera gånger om dagen när man jobbar.

Problem nummer två är att vi inte har plats i frysen att ge honom enbart färskfoder. Det går åt som smör i solsken nu när han inte äter torrfoder, och det betyder att vi antingen måste köpa mer åt gången eller köpa oftare. Att köpa mer åt gången är omöjligt eftersom vi inte har plats i frysen, och att köpa oftare blir ohållbart eftersom återförsäljaren ligger så pass långt bort att resekostnaden blir alldeles för dyr.

Om vi kunde lösa problem nummer två med en frysbox vore det kanske frid och fröjd (beroende på om problem nummer ett går att lösa lika lätt), men problem nummer tre blir då att vi inte har plats för en extra frys. Dessutom är en frysbox ganska dyr, en investering istället för resekonstnader, men fortfarande dyr. Och var ska vi ställa den? Som ni förstår är det här lite av ett moment 22.

Därför blir lösningen att försöka gå tillbaka till att blanda färskfoder och torrfoder. Det torrfoder som Ollie ätit innan utan problem kan magen plötsligt inte hantera efter att han har varit dålig. Vi funderar på olika orsaker, och har kommit fram till en möjlig orsak. I efterhand har vi räknat ut att han blev dålig ungefär precis när vi började på en ny säck. Möjligheten finns att det är något fel på just den säcken.

När han slutade med skonkosten gick vi över till färskfoder utan problem, men torrfodret fungerade som sagt inte utan resulterade i kräkning igen. Därför har vi nu köpt en annan smak av samma torrfoder, baserat på lamm som ska vara skonsamt mot magen (används bland annat till allergiska hundar). Det har vi börjat blanda i färskfodret nu, och det verkar fungera än så länge, men det är i så pass små mängder nu så vi får vänta och se.

Tanken är att han ska äta hälften färskfoder och hälften torrfoder, max tre gånger om dagen, eventuellt med något litet mellanmål för att inte riskera tom mage mellan måltiderna. Om det inte fungerar får vi helt enkelt köpa en frysbox och försöka klämma in den någonstans. Jag antar att vi ändå kommer att behöva en frysbox i framtiden om vi ska ha två hundar som äter färskfoder (varav en äter betydligt mycket mer än den andra).

Moment 22. Det finns lösningar på problemen, men också problem för lösningarna. Vad gör man? Det blir en nöt att knäcka. Men så länge Ollie mår bra gör vi allt i vår makt för att försöka hålla det så.
Nu är det vila som gäller, men först matning och rastning av hund. Vi kanske tar en liten promenad ändå, men sedan ska jag vila, det lovar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar