Sidor

tisdag 24 april 2012

Blandade aktiviteter.

Det har varit dåligt med bloggande de senaste dagarna, det har helt enkelt inte blivit av.

För att uppdatera lite om vad vi sysslat med kan jag berätta att vi har inhandlat en frysbox. Japp, galna hundägare gör sådant. Man köper en dyr frysbox (nåja, den billigaste vi kunde hitta, 1990 kr på Elgiganten) och sedan möblerar man om för att kunna få plats med den, allt för att hunden ska kunna äta bra mat. Han mår så bra på färskfodret att det inte är någon idé att försöka blanda i något annat, och för att kunna genomföra det behövdes en frysbox för att kunna köpa mer mat per gång och spara in på dyra resor till återförsäljaren. Moment 22 är löst.

Vi har också kört lite mer uppletande. Det ganska gick bra och Ollie hämtade fingervantar för glatta livet. Jag har inte gjort det speciellt seriöst hittills, jag ville mest testa om det är något som fungerar för oss eller om det bara var nybörjartur förra gången.
Jag kan såklart inte förvänta mig för mycket av honom eftersom jag aldrig har tränat honom att hämta saker. Han gör det naturligt, i alla fall med sina leksaker, men vantar går tydligen också bra. Även om han kanske tar ett frivarv här och där tycker jag att det går bra, för oss är det bara en rolig aktivitet, och då spelar det ingen roll om jag måste påminna honom att komma till mig eller hjälpa honom på traven när han ska ut igen. Frågan är hur det går med andra föremål. Jag ska samla på mig lite olika saker och testa. Min gissning är att det går bra så länge det är mjuka saker, som en gammal strumpa till exempel, hårda saker tar han inte gärna i munnen.
Husse filmade träningen, klicka här för att se hur det såg ut.

I helgen har vi även hälsat på Mynta, alltid roligt tycker busen. Hundarna leker och vilar om vartannat, och busen charmar till sig kel från husses föräldrar. Att bli kliad i ljumsken är en favorit.

Idag tittade jag på en dokumentär som heter "Dogs that changed the world", ganska intressant för den som har 1 timme och 45 minuter över. Klicka här för att se den.
När husse kom hem åkte vi till skogen och la ett spår. Vi gick en promenad på ungefär en timme för att Ollie skulle få göra av med lite överskottsenergi, annars är han för på i spåret och slarvar. Tyvärr hade han ungefär lika mycket energi efter promenaden som innan, så det blev mycket slarv i spåret ändå.

Jag tror jag får tänka om lite angående spårandet. Förut har han gått jättebra med liggtider på ungefär en timme, men nu fungerar det inte trots att vi "värmer upp" innan. Jag tror att det delvis beror på att vi spårar för sällan, han tycker att det är så roligt när vi väl gör det så han går på för snabbt och slarvar. Ett annat problem är att han har börjat markera snitslarna, han stannar upp och vädrar i luften vid snitslarna istället för att följa spåret.

Mina tankar går därför mot att eventuellt skippa snitslarna, men då är jag å andra sidan helt beroende av hunden för att hitta eftersom jag har väldigt svårt att memorera precis vilka träd och stubbar jag gick vid. Egentligen kanske det är bra, för då känns det inte som ett misslyckande när han avviker från spåret, han brukar trots allt hitta fram ändå även om han springer kors och tvärs mot var jag har gått. Det är något att fundera på.

En annan sak jag funderar på är att köra med längre liggtider, för att minimera att doftspåret blir för brett, kanske det får honom att lugna ner sig och koncentrera sig mer. Och så får vi se till att spåra oftare, jag tror att jag låter bli att göra det just för att det gått så dåligt, men nu har vi kommit igång för säsongen och jag tror vi får satsa lite hårdare innan vi lägger det på hyllan. Om jag ger det en ärlig chans och det fortfarande inte håller tror jag inte att det är någon idé att försöka lösa det här längre, det blir mer trist än roligt när det går dåligt. Det är synd, för han har gått så fint i spåret förut.

Jag tycker om att försöka hitta lösningar istället för att ge upp, vi får väl se hur många idéer jag kan komma på innan jag tröttnar. Det viktigaste är i alla fall att Ollie har roligt, och det har han, även om han springer runt hela skogen för att hitta spårslutet med kampbollen. För han hittar den varje gång, även om det inte är just precis så som jag tycker att det ska gå till.




















Foto: Husse

2 kommentarer:

  1. Testa längre liggtid för spåret. Och om du inte vågar skippa snitslarna helt, så använd bara färgade klädnypor, det kanske löser problemet med att han följer doften från snitslarna.

    SvaraRadera