Sidor

torsdag 26 september 2013

MH-diagram.

Nu har resultatet från Nikons MH blivit officiellt, och vem som helst kan gå in på Hunddata och se hur det gick för honom. På Avelsdata (kräver inloggning) kan man se ett diagram över hur hans reaktioner stämmer överens med genomsnittet för rasen. Såhär ser det ut.


























Det röda strecket är alltså medelvärdet för rasen, och det gröna fältet är Nikons siffror (eller Aslan, som heter i stamtavlan).

Nikon ligger alltså lite under rasens medelvärde, åt alla håll. Om man bara tittar på diagrammet skulle man kunna tro att Nikon är en ganska lugn och cool kille, kanske till och med lite tråkig, som inte bryr sig speciellt mycket om något. Det är inte direkt verkligheten, och just därför är det så bra att uppfödaren fanns på plats och såg hans reaktioner, och att vi filmade allt.

Just nu är både husse och jag förkylda, så det blir inte så mycket aktiviteter nu. Jag jobbar hemifrån för att inte smitta ner mina kollegor, och hundarna ligger oftast bredvid mig i sängen där jag sitter med datorn. Inte jätteroligt kanske, men det får gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar