Sidor

tisdag 12 mars 2013

Träning.

Nikon har äntligen börjat söka sig till rätt position utan hjälp av min hand! Det var lite knepigt i början, men jag väntade ut honom och hjälpte till genom att peka mer med kroppen och huvudet, om man kan säga så, och nu behöver jag inte hjälpa till alls. Jag kan hålla händerna båda bakom ryggen och framför mig. Ibland kan det bli lite snett och aningen för långt fram eftersom han inte har min hand som guide, men vi finslipar på det och det tar sig! Just nu svarar han bäst när jag peppar honom lite, jag springer runt, backar, låter honom följa mig och hitta rätt. När jag är "tråkigare" kan han sätta sig lite hur som helst, ibland bara framför mig, men jag hoppas att det också fungerar på sikt om jag tonar ner springet mer och mer.

Jag fick även ett infall att börja träna "stå", ifall vi nu skulle ställa ut honom någon gång. När hundarna visas ska de ju stå upp, och Nikon sätter sig alltid ner när man står framför honom. Det kommandot kommer jag också ha nytta av senare i lydnaden. Det gick ganska bra för att vara första träningspasset måste jag säga. För att han inte skulle sätta sig höll jag en godis under hans huvud mellan frambenen. När jag la på kommandot "stå" märkte jag att han gärna ville sätta sätta sig direkt när han hörde bokstaven S, som i sitt, så jag fick göra ett väldigt kort S och långt ÅÅÅÅ. Efter ett tag kunde han stå och titta på mig när jag sa "stååå", men det är mycket träning kvar. Just nu gäller det bara att nöta in kommandot och belöna när han gör det av sig själv.

När jag tittade på heelwork to music på Crufts var det en tjej som körde slalom mellan armarna med sin hund när hon kröp, och eftersom Ollie är en stjärna på slalom mellan benen tänkte jag testa det med honom. Det var ganska svårt! Man blir så låst när man inte kan peka och visa med händerna, och dessutom sökte sig Ollie hela tiden till händerna eftersom de luktade godis. Efter ett tag gick det ganska bra, problemet är att han vänder sig fel, han snurrar tillbaka emot mig när han gått igenom armarna istället för att fortsätta framåt. Vi har en del att jobba på där, men jag tror nog att vi kan fixa det snart.
Vi gjorde också lite hopp över benen och tränade på att Ollie skulle gå mellan mina ben och följa mig. Han är jätteduktig på det faktiskt, han både går framåt, svänger och backar med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar