Sidor

torsdag 14 mars 2013

Duktiga Ollie.

Ollie är verkligen så himla söt. Så fort solen tittar in vill han ligga och mysa i den, han hittar alla små sol-ställen och flyttar efter när solen rör på sig.









































Han var för övrigt väldigt duktig på promenaden idag och gick lös jättemycket även där han inte brukar vara lös. Egentligen tycker jag inte om att ha honom lös där vi möter en massa människor, cyklar och joggare, och jag ser egentligen ingen anledning till att han ska vara lös när det ändå bara är att hålla sig vid sidan av mig som gäller (det blir ju ingen skillnad med koppel förutom att jag inte behöver vara lika uppmärksam) men ibland är det ändå roligt att ha honom lös bara för att få känna glädjen av att han klarar av det så utomordentligt. Jag tror att både han och jag växer av stolthet då! Vid hundmöten kopplar jag honom alltid, för säkerhets skull.

Vi fortsatte att träna på slalom mellan armarna. Han förstår det bättre nu, men det är svårt att veta var jag ska ha belöningen. Om jag kör extern belöning framför blir det för stark dragning framåt så att han inte kommer in naturligt mer än första gången. Om jag har extern belöning bakom snurrar han gärna åt fel håll när han kommer igenom för att dragningen blir för stor bakåt. Har jag den uppe på ett bord vet han att den ligger där, och så vidare... Han är helt enkelt lite för på och tycker att han ska ha belöning för varje steg. Jag kanske får ta hjälp av husse på något vis eftersom jag inte kan styra honom med mina händer.

Nikon var också duktig på promenaden. Han hittade en fanta-burk som han gick och bar på ett tag. Kaffemuggar är också populärt att bära på. Det ligger alldeles för mycket skräp efter vägarna, jättekul tycker Nikon, men han får hållas så länge det inte är något farligt han plockar upp. Bajsätandet skulle vi dock mer än gärna slippa...
Träningen med Nikon gick bra. Jag passade på att filma. Förutom att det är så trångt att jag nästan går in i väggarna och tappar balansen när jag ska gå och svänga tycker jag att det ser ganska bra ut! Och sitthoppen han gör när jag försöker få honom att gå bakåt skulle nästan snart kunna kallas för att backa, nästan.

Klicka här för att se filmen.

1 kommentar:

  1. Det där soldyrkandet känner jag igen =) Busfröet kan hitta minsta lilla solfläck att lägga sig i, och sen vägrar han flytta på sig =)

    SvaraRadera