Sidor

tisdag 24 juni 2014

Fågelskådning.

Igår tog vi en promenad runt gruvan och såg faktiskt för första gången en av berguvarna som håller till där. Den satt på en stolpe och spejade, och den var mycket större än jag hade förväntat mig. Tyvärr hade jag bara mobilen med mig så jag fick ingen bra bild, men den syns i alla fall.

























När jag fick syn på den och såg hur stor den faktiskt var kände jag att det var bäst att koppla Ollie som gick lös. Man har ju hört om större rovfåglar som tar mindre hundar, och Ollie är ju ganska liten. Jag läste också nu att berguvar kan ta kaniner och harar som byten, och Ollie är ju ungefär lika stor som en hare.

Det står också att berguvar helst jagar på nätterna, men nog tyckte jag att den såg lite hungrig ut där den satt, och det märktes tydligt att den såg oss. När vi kom lite närmare flög den iväg och satte sig i ett stenröse istället, och där försvann den direkt. Det tog flera minuter innan vi fick syn på den igen trots att jag såg var den landade. Snacka om kamouflage!

Den var tydligen inte så hungrig att den ville haffa lilla busen, och tur var väl det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar