Sidor

fredag 2 maj 2014

Rallybusen.

För några år sedan köpte jag en bok om rallylydnad, men den har mer eller mindre bara blivit stående i bokhyllan. Jag har bläddrat i den några gånger, men jag har aldrig riktigt känt mig speciellt sugen på att börja träna rallylydnad. Igår satt jag och surfade runt lite och hamnade på en blogg där det fanns ett filmklipp på en som tränade rallylydnad med sin hund, och helt plötsligt kände jag att jag ville försöka med Ollie. Ärligt talat så var det mest för att det såg så löjligt enkelt ut att jag tänkte att vi knappt behöver träna alls för att klara en sådan bana.

Så jag tog fram min bok och började titta på skyltarna och vad de betyder. Rallylydnad är alltså en som en lite simplare variant av lydnad (simpel på grund av att det till skillnad från tävlingslydnad är väldigt slappa regler för vad man får avdrag för, hunden får göra mycket mer "fel" och föraren får både prata med hunden och visa och peka var den ska gå) som går ut på att man ska ta sig igenom en bana med olika skyltar där det står vad man ska göra. Många av skyltarna var inga problem alls för oss, men det fanns också de som var lite svårare.

Det som är svårast är att jag aldrig har lärt Ollie att komma in i fotposition ordentligt. Detta har jag dock börjat träna lite mer seriöst på nu och han visar stora framsteg även om vi har en bit kvar fortfarande. Förutom det så har han lite problem med liggmomenten då han gärna vill fuskligga, d.v.s. inte lägger ner armbågarna ordentligt, men om jag bara tränar lite mer på det så borde det snart vara löst. Jag kommer mig bara inte för att göra det. Det liksom glöms bort.

Av de skyltar vi hann med att träna var de flesta väldigt enkla, och det var faktiskt riktigt roligt. Det svåraste måste utan tvekan vara att lära sig vad alla skyltar betyder. Jag tycker att de är helt ologiska i sina förklaringar med pilar till höger och vänster. Tyvärr tog jag inga kort på Rallybusen, men jag tog några på Nikon som också var med och tränade. Med honom blev det lite fritt följ-träning och lite budföring.


















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar