Sidor

söndag 4 maj 2014

Misstänkt kennelhosta.

Kennelhosta är en väldigt smittsam men relativt harmlös sjukdom (eller virus heter det kanske) som "går" lite då och då i hundvärlden. Man kan vaccinera mot det och måste då göra det varje år, men det är inget måste utan upp till ägaren själv. Det handlar helt enkelt om hur stor risken är att man blir utsatt för smitta. Hundar som till exempel vistas mycket på utställningar, kurser och annat där det finns många andra hundar har större risk att smittas. Det finns dock inga garantier även om man vaccinerar eftersom det inte är ett hundraprocentigt skydd.

Jag har oftast vaccinerat för kennelhosta i samband med de övriga vaccineringarna som vi nu för tiden tar var tredje år, men jag har också gjort det separat någon gång. Nikon tog ettårssprutan förra året och fick då mot kennelhosta samtidigt, så för hans del blir det i så fall enbart mot kennelhosta i år. Ollie fick vaccin mot kennelhosta förra året eftersom vi bland annat skulle på utställning då (med Nikon), och i år för en månad sedan fick han alla vaccin inklusive kennelhosta.

Ingen av mina hundar har haft kennelhosta, så jag vet inte riktigt hur det ser ut och låter, men när jag tränade rallylydnad med Ollie i torsdags så började han plötsligt att hosta. Jag trodde först att han hade satt i halsen eftersom det kom i samband med att jag kastade en godisbit till honom, men hostan fortsatte sedan under dagen och även under fredagen och igår. Jag ställde en fråga i ett hundforum där jag la upp en film på Ollie när han hostar, och fick till svar att det förmodligen är just kennelhosta.

Förutom hostan är han precis som vanligt. Han är pigg och glad och äter och dricker. Hostan kommer i små attacker där det låter som att han har lite svårt att få luft. Det är lite obehagligt, men med tanke på att han är helt normal emellanåt, vilket är 99 % av tiden, och inte har svårt att sova eller så så känner jag att det inte är någon akut fara och att vi kan avvakta och hålla koll på honom.

Om det är kennelhosta så bör Ollie ändå inte tas till veterinär då det som sagt är väldigt smittsamt mellan hundar. Hostan går vanligtvis över av sig själv efter någon vecka, och den enda medicin som ges är hostdämpande vilket enbart ges till hundar som har väldigt svår hosta och till exempel inte kan sova p.g.a. det. Man vill inte gärna ge hostdämpande då hostan också har en funktion, nämligen att "göra rent" luftvägarna. Kennelhosta kan också ge lite feber, och i värsta fall kan det övergå i lunginflammation.

Om det skulle vara kennelhosta verkar Ollie ha en ganska mild variant med tanke på att han bara hostar sporadiskt i små attacker och i övrigt är helt normal. Att han har en mild variant kan bero på att han är vaccinerad och redan har ett visst skydd mot viruset. Nu på morgonen har han inte hostat alls, inte sedan igår kväll. Jag läste att en hund som har kennelhosta inte bör ansträngas under tiden den hostar och ett par veckor efter att den har slutat hosta.

Ett par veckor låter väldigt länge, men å andra sidan får man nog gå lite på magkänsla där också. Om hunden har haft en mild hosta som bara suttit i några dagar så kan man nog starta upp lite lugnt med motionen ganska omgående. Vi får se hur det blir helt enkelt, men nu håller vi bara tummarna för att Ollie får hålla sig frisk idag, eller att det i alla fall går över snart! Idag blir det ingen fysisk aktivitet för Ollie i alla fall.

Om det skulle vara kennelhosta som Ollie har är väl risken relativt stor att Nikon också får det, men han kan klara sig också. Han blev i alla fall vaccinerad förra året, men det är nu i maj som den vaccinationen ska förnyas så skyddet är väl å andra sidan så gott som borta. Jag tror vi har bestämt oss för att vaccinera honom. Man blir lite nojig när det händer, men det är i alla fall första gången på sex år med hund som jag kommer i kontakt med kennelhosta, så vi har väl haft tur också.

Här är filmen på Ollie som hostar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar