Sidor

fredag 28 februari 2014

Dragsele på gång.

Det har varit lite tyst här ett tag men det beror mest på att det inte har hänt speciellt mycket. Det blir inte så roligt i längden att bara skriva om vardagliga saker. Snön har nästan försvunnit igen och nu kan vi väl hoppas att den håller sig borta. En sak som i alla fall är på gång är vi har börjat titta efter sidor där man kan beställa måttsydda dragselar. Vi provade en ställbar sele på Arken Zoo, men den blev också för stor över ryggen trots att vi drog åt så mycket som möjligt. Nikon har helt enkelt för stort huvud, för smal kropp och för kort rygg för att passa i vanliga dragselar.

Det känns lite jobbigt att måttbeställa när man själv inte är så kunnig om hur man ska mäta, men det verkar vara vårt enda val. Det står visserligen hur man ska mäta, men det känns lite luddigt ändå. Vi har mätt några gånger och det skiljer någon centimeter mellan mätningarna. Jag hade helst velat ha hjälp av någon som kan, men det verkar som att alla som syr dragselar bor långt upp i norr. Vi får helt enkelt mäta efter bästa förmåga och hoppas att det blir bra. Blir det inte det är det ju lite jobbigt eftersom man inte kan lämna tillbaka en specialsydd sele.

Det viktigaste är först och främst att den går över huvudet, så det får man ta med i beräkningarna. Det lutar åt att beställa från snowdogs.se. Jag hoppas att det blir bra för jag tror att Nikon verkligen skulle tycka om att dra. Jag ser framför mig att det kommer att gå som en dans när vi är ute och cyklar eller springer, men det får jag nog äta upp sedan! Det krävs nog en del arbete för att få honom att förstå att han ska dra framåt och inte hålla på och flänga åt sidorna och gå dit han själv vill. Jag har ju gått med honom i midjebälte och det var inte helt lätt att hålla en rak kurs när det är så mycket roliga lukter i dikena.

Sedan var det ju det där med höger och vänster som kan vara bra att kunna. Vi har försökt få in det på vanliga promenader genom att säga höger/vänster när han svänger, men vi har väl kanske inte gjort det så mycket som vi borde. Husse påstår att han kan det ibland, men jag tror mest att han bara följer hur vägen går naturligt. Vi får väl helt enkelt se hur det går. Först och främst behöver vi i alla fall en dragsele som passar, och så får vi ta resten sedan. Det kommer nog att bli en spännande erfarenhet i alla fall. Det kan man vara säker på när Nikon är inblandad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar