Sidor

söndag 20 november 2011

Mer klickerträning.

Vi kämpar på med bolltricket, d.v.s. att Ollie ska kunna ta upp en boll och lägga den i en skål. Det går framåt, men det är lite svårt. Just nu vill jag bara att han ska kunna ta upp bollen och hålla kvar den i munnen. Han tar upp bollen och håller kvar den en sekund, men nu lyfter han också huvudet mer istället för att bara släppa den direkt vid golvet, så det är ett framsteg. Det kluriga är att hinna klicka innan han släpper bollen, så att jag inte råkar klicka för att han släpper den. Men han börjar mer och mer att hålla kvar den självmant, så det går åt rätt håll.

Här kommer en bild på min klicker, ett otroligt bra redskap för att lära hunden trix.
















Han skulle förmodligen lära sig mycket snabbare om jag la ner mer tid på det, just nu blir det nog ca 15 min/dag. Men det får hellre ta längre tid än att det ska bli tråkigt och uttjatat.

Här är ett filkmklipp med ett trick som Ollie är väldigt duktig på, också inlärt med klicker: slalom mellan benen.


Mellan träning, promenader och gos hittar man ofta busen i sängen. Där trivs han bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar