Sidor

tisdag 22 november 2011

Lyyysande Sickan.

Nu lyser Ollie upp i höstmörkret (eller kan man säga vintermörkret fast det knappt är minusgrader?). Som jag skrev förut så funderade jag på att sätta en lampa på busen, och nu är det fixat. Det blev en nyckelringslampa från Biltema för 15 kr, klicka här för att se den på Biltemas hemsida.
Jag valde blått ljus för att det är snyggt. Eftersom jag vill att den ska vara lätt att sätta på och ta av från halsbandet konstruerade jag en egen fästanordning av ett smalt resårband som jag hittade hemma (skulle helst haft svart eller grått band, rött passar inte så bra, men än så länge testar jag bara själva fästanordningen). Halsbandet är av modell halvstryp och går därför inte att knäppa upp, så jag spände den runt istället. Själva nyckelringen har jag tagit bort.





















Vi har testat den på en kort rastningspromenad, och den satt kvar när han rörde på sig och ruskade sig. Det verkar lovande. Nu får vi se om den håller för en längre tur, och hur länge batteriet håller.
Ollie var i alla fall väldigt snygg med lampan på.















Igår köpte vi ny mat åt busen. Jag har länge funderat på färskfoder (färskfruset foder av naturliga ingredienser). Jag har testat en sort förut, Klass färskfoder, som var väldigt svårhanterlig eftersom den säljs i frusna korvar. Det var svårt att dela dem för att få rätt mängd att tina upp till varje portion, eftersom det måste förvaras i frysen, speciellt åt en liten hund som inte äter så mycket. Dessutom luktade det väldigt illa och hade en slaskig konstistens. Jag valde det p.g.a. att det var det enda som fanns att få tag på där jag bodde.

Nu när jag har flyttat så fick jag äntligen chansen att prova Bravo färskfoder, som är förpackade som burgare. Väldigt enkla att hantera, och enkelt att dela till mindre portioner även som fryst. Att det luktar lite illa kan man nog inte komma ifrån, med tanke på att det innehåller vom (komage). Men lukten är överkomlig eftersom man inte behöver hantera det speciellt mycket. Man delar en fryst burgare i fyra delar, och tinar upp två delar per dag i kylskåpet i en försluten burk.

Eftersom Ollie äter specialfoder mot urinsten kommer jag även fortsätta att ge torrfodret, men färskfodret blir som en smaksättare, och innehållet är nyttigt och bra för hundar. Jag kommer ge hälften torrfoder och häften färskfoder. Ollies urinsten är hanterbar även om han inte äter enbart specialfodret, han får ju hundgodis och smakbitar från vår mat, så det kommer inte att göra någon skillnad. Det är även skönt att ha en bas med torrfoder om man t.ex. ska åka bort och inte har möjlighet/vill ta med sig frysvaror. Det kommer därför att bli en fjärdedels burgare blandat med en halv dl torrfoder per portion.

En förpackning innehåller åtta burgare och kostade 30 kr där vi handlade. Den kommer alltså att räcka i 16 dagar och kosta oss mindre än 2 kr/dag (ihop med torrfodret som också går på mindre än 2 kr/dag). Kostnad för att utfodra hunden: ca 100 kr/månad. Bravo kan även köpas kartongvis, till ett förmånligare pris, men det känns inte som att det spelar någon roll med tanke på hur billigt det är att ha en liten hund. Det vore såklart skönt att slippa köpa ofta, men vi har inte plats i frysen för så mycket, så det blir nog 2-3 förpackningar per gång.

Det finns också andra sorters färskfoder att få tag på här, men jag valde Bravo p.g.a. smidigheten med burgare. Bravo har även olika smaker på sitt foder, vilket är bra om man vill förändra lite för vovven och inte behöva erbjuda samma smak hela tiden. Vi valde till att börja med Bravo Special med vom, det är ett lightfoder. Ollie har ju lagt på sig lite efter kastreringen, så det kändes som ett smart val. Vomfodret var det som luktade värst enligt butikspersonalen, men vi tog det ändå. Senare kommer jag nog att köpa andra smaker för att busen ska få lite förändring, men jag tror att Special med vom är en bra bas.

Innehållet är:
"Animaliska produkter från svenska oxvom 40%, potatisfibrer, förkokt korn, kalk, mineraler och vitaminer."
Det är ett väldigt rent foder med ingredienser som är naturliga från hundar, och fritt från en massa tillsatser och onaturliga utfyllnadsingredienser.

Här kommer en bild på fodret som det ser ut när man förvarar det i frysen.
















Ollie är såklart fullkomligt tokig i sin mat nu. Jag hoppas att det håller i sig och att han inte tröttnar som han brukar göra efter ett tag med nytt foder. Men nu har jag i alla fall chansen att byta smak lite då och då.
Det blir nog bra det här!

1 kommentar:

  1. Vad smart med lampan! Har lampa på kopplet

    Skulle helst vilja ge färskfoder jag med, men har ingen frys till det nu. Men när jag flyttar hemifrån blir det nog det i alla fall. Kul att Ollie gillar sin nya mat!

    SvaraRadera