Sidor

fredag 24 januari 2014

Djurskyddsinspektörerna.

Igår satt jag och grabbarna i soffan och tittade på Djurskyddsinspektörerna på tv4. De tycker att det är intressant att titta på teveprogram som handlar om djur, och de kan ligga länge och bara titta på det som rör sig där inne i teven. Att de ser djuren är det inget snack om, för andra program är inte alls intressanta. Ibland kan Ollie få för sig att skälla lite på något ljud, och ibland måste Nikon hoppa ner och se om djuret som sprang ur bild möjligtvis befinner sig bakom teven nu, men oftast ligger de bara och tittar.

Det var tredje avsnittet av Djurskyddsinspektörerna som gick igår och jag måste säga att jag hade högre förväntningar på programmet. Jag har tittat en del på Animal Cops och liknande från andra länder, och jag tänkte att det skulle bli intressant att se samma upplägg i Sverige. De åker visserligen runt och hjälper djur, men det känns som att hälften av programmen består av att man får se idylliska bilder på landskapet eller när djurskyddsinspektörerna sitter och fikar. Det blir på något vis för lättsamt, och eftersom det är ett så pass allvarligt ämne som programmet handlar om så blir det en lite konstig känsla.

Det känns väldigt försvenskat helt enkelt. Om man tog bort scenerna med djurplågeri skulle det kunna vara Bonde söker fru eller något annat underhållningsprogram. Jag tycker inte att man behöver försöka göra det så lättsamt, för det är inte ett lättsamt ämne. Det räcker med att låta de roliga stunderna handla om djur som faktiskt får det bättre. Jag förstår att de vill visa att det inte bara är elände för djurskyddsinspektörerna, men efter tre program så är det inte så givande att se när de skrockar över en kopp kaffe och sjunger allsång i bilen.

KLICKA HÄR om du vill se det senaste avsnittet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar