Sidor

lördag 23 november 2013

Träning.

Lite träning blev det idag, och jag passade på att filma för att se hur det ser ut "från utsidan". Jag inser att Nikon har börjat sätta sig snett i fotposition, och jag märker inte det och belönar alltså den sneda positionen. Han vrider sig liksom med rumpan bakom mig, och det ser jag inte när jag tittar ner på honom. Tänk om man hade spegelväggar! Vi har fokuserat en del på att backa på sista tiden, och jag tror att det är då han har börjat bli sned.

Han vill backa in bakom mig, och eftersom jag vill belöna små steg till backande har jag inte varit jättenoga med hans riktning där. Nu är han så inne på att backa att han i princip börjar med det utan att jag ber honom, och hamnar då snett. Lite svårt att förklara. Jag märker det ibland, och jag försöker till och med styra honom rätt ett par gånger, men jag måste bli mycket bättre på att se hans position och bara belöna rätt. Annars har jag bara en massa extrajobb framför mig.

KLICKA HÄR för att se en del av Nikons träning.

Ollie fick träna lite apport (med en tom toarulle i brist på annat då apporterna ligger i bilen), och så fick han fortsätta öva på att gå runt saker. Jag tog en pall, men jag var tvungen att fylla den med kuddar för att han inte skulle gå under den eller hoppa upp på den.

Eftersom Ollie är klickertränad är han bra på att ta egna initiativ i träningen. Det gör att jag inte behöver göra så mycket mer än att bara vara passiv och belöna när han träffar rätt, vilket är ganska uttröttande för hunden eftersom det krävs lite tankeverksamhet när man inte får några ledtrådar. Eftersom han har gjort just det här en gång förut (runt ett träd) tog det inte så lång tid innan han kom på vad det var som gav belöning.

 Jag har inte tränat med klicker på länge, och ärligt talat går det lika bra utan. Han har det liksom redan i sig, och jag skulle nog bara ta till klickern igen om jag behövde belöna något väldigt precist med små marginaler. Med Nikon har jag också kört lite klickertänk ibland, och det fungerar bra utan klicker det också.

Ollie börjar i alla fall förstå vad det handlar om, även om han envisas med att stå stilla och ljuda lite mellan varven. Man kan nästan se hur hjärnan arbetar, och det är bra!

KLICKA HÄR för att se en del av Ollies träning.

1 kommentar:

  1. Tack för kommentaren! Det är alltid svårt när de är sjuka våra fyrbenta. Håller tummarna det går bra för er och kikar in mellan varven :)

    SvaraRadera