Sidor

måndag 2 februari 2015

Test som mäter allergener hos hundar.

Hundallergi finns i många olika former. Man brukar säga pälsdjursallergi, men pälsen behöver egentligen inte ha något med saken att göra. En del är till exempel allergiska mot ämnen som finns i hundars saliv. Det finns med andra ord olika allergener som man som människa kan reagera på, och det är därför det inte går att säga att det finns allergivänliga hundraser. Det kan till och mer vara mer skillnad på två hundar av samma ras än två hundar av olika raser, så bara för att en allergiker tål en speciell ras eller hund betyder det inte att alla allergiker gör det.

Nu finns det ett test som går ut på att man mäter hur mycket allergener som ens hund utsöndrar. I mitt fall skulle det till exempel vara intressant att få reda på vilka allergener mina hundar utsöndrar då jag för ett tag sedan fick konstaterad hundallergi. Problemen började ungefär ett halvår efter att vi hade fått hem Nikon och därför antar jag att det är han som har triggat min allergi. Den går i vågor och är värre under exempelvis pollensäsongen, och dessutom tror jag att kroppen har "vant sig" lite, så det är inget jättestort problem för mig, men om jag fick reda på att han exempelvis utsöndrar en stor mängd allergen från pälsen så skulle man ju kunna förebygga eller lindra allergin genom att bada honom oftare.

Testet går till så att man beställer hem ett testkit som innehåller två pälsborstar, en salivprovtagare, provtagningsmall, skriftlig instruktion och ett frankerat kuvert för att returnera proverna (man får också en koppelreflex som tack för att man deltar). Resultatet får man efter 2-4 veckor och det innehåller hundens unika allergenprofil och snittprofilen för redan testade hundar. Man har också möjlighet att svara på frågor för att bidra till forskningen ytterligare samt löpande ta del av resultaten på hemsidan. På så sätt får man reda på hur allergivänlig ens egen hund är jämfört med andra testade hundar.

Tanken med det här testet är att kartlägga vilka hundar som är mest allergivänliga och vad det beror på. Man vill helt enkelt få mer kunskap om hundallergi, för att på sikt jobba mot att kunna bota den. Många måste avstå hund på grund av allergi (eller kanske avstå sin drömras och välja en annan), och det vore ju verkligen häftigt om det fanns ett allergivaccin som kunde bota detta och ge fler chansen till ett liv med hund. Så testet kan med andra ord både vara värdefullt för en själv och för forskningen.

Testet heter Allergenius Dog och kostar 395 kronor. Lite i dyraste laget tycker jag, speciellt om man gör det på flera hundar, så jag får ta mig en funderare över om det är något jag vill göra.

KLICKA HÄR för att läsa en artikel om testet på SKK:s hemsida.

KLICKA HÄR för att komma till sidan där du kan beställa och läsa mer om testet och om forskningen kring det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar