Sidor

måndag 30 maj 2011

Tunnelfunderingar och nätshopping.

Nu har jag äntligen gjort klart agilityväskan, får se hur länge den håller. Den rymmer allt utom tunneln, men den har en egen väska.





















Jag har funderat på hur jag ska tillverka en platt-tunnel. Tittade på Rusta först där jag köpte den andra tunneln, men jag har hört att platt-tunneln från Rusta ska vara dålig och alldeles för lätt. Nu är ju Ollie väldigt lätt själv så jag tänkte att den kunde fungera ändå, men det verkar som att de har tagit bort den ur sortimentet. Den finns inte på hemsidan heller.
Det vore ju inte jättesvårt att tillverka en egen, men den måste vara enkel att ta med sig då vi inte har egen gräsmatta, så den får inte vara för skrymmande och tung. Jag får fundera vidare på det. Tips mottages tacksamt.

Jag har spanat igenom massor med brukstillbehör på nätet och insett att frakten på de flesta sidor är väldigt dyr. Jag var först och främst ute efter spårapporter, eftersom jag har tänkt introducera sådana för hunden i spåret. Vi har aldrig använt spårapporter, men nu känner jag att jag vill utöka uppgiften i spåret. Eftersom jag inte riktigt förstår skillnaden mellan de olika spårgrenarna (olika apporter för olika spår) så valde jag IPO-spårapporter, med motiveringen att det är roligare om hunden markerar föremål av olika material, dvs allt som luktar människa, inte bara träpinnar. Det blir spännande att se hur han reagerar på föremålen i spåret, och hur vi ska lära honom att markera dem.
Jag hittade tillslut dogaccess.se där det fanns bra och ganska billiga apporter (9 st i trä, skinn och jute för 75 kr). Jag passade även på att köpa en ring som man kan fästa spårsnitslarna på, så vi slipper ha dem ihoptrasslade i en påse. Egentligen ville jag ha klädnypor också då vi har för få snitslar, men det fanns bara jättestora nypor. Det finns ju att köpa var som helst egentligen, men jag vill ha med hål i även om man kan fästa snitslarna på annat sätt. Jag vill ha det snyggt, helst också röda klädnypor då vi har röda snitselband. Men hur noga får man vara? Jag ska leta vidare på "vanliga" affärer.
Jag hittade även en burfläkt när jag tittade igenom olika sidor. Det vore smidigt att ha till bilen. Jag blir ofta orolig att det blir för varmt och lämnar sällan hunden i bilen på sommaren om det inte är "kallt" ute, men korta stunder i skuggan med luckan öppen och en fläkt vore kanske inte så tokigt. Det fanns en kyldel att köpa till också som kylde luften ännu mer. Fläkten fanns dock inte på dogaccess så det blev ingen sådan just nu.
Summan för frakten från dogaccess slutade på blygsamma 6 kronor! Jag kom under viktgränsen så att det skickas som brev, men nog tror jag att det väger mer en ett frimärke. Jag valde förskottsbetalning och de har fått sina pengar, så det är inte mitt problem om de kommer på att brevet blir tyngre när det är packeterat.

Idag är det storstädning hemma så hunden får ta det lugnt, men vi hinner nog klämma in en långpromenad i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar