Sidor

måndag 8 september 2014

En löprunda.

Idag tog jag med mig båda hundarna ut på en löprunda. Det var första gången jag sprang med båda två faktiskt, och det gick över förväntan bra. Ollie måste man ibland dra med sig, speciellt om man springer samma runda flera varv. Jag förstår inte varför för han älskar att springa och röra på sig, men inte när han måste göra det på mina villkor tydligen.

Så för att försäkra mig om att han skulle vara peppad att springa valde jag att ta vägen mot hundrastgården. Dit vill han alltid (av någon anledning, han får ju gå lös på en massa andra ställen också), och mycket riktigt så blev han på bra springhumör när han väl insåg vilket håll vi skulle åt. Nikon tycker också om den vägen, och jag trodde att han å andra sidan skulle dra för mycket, men han skötte sig bra.

Hundrastgården ligger vid en sjö och vi sprang runt sjön. Första sträckan när man springer bort från rastgården var det något lägre tempo, men inte ens Ollie bromsade utan låg i ett jämt tempo snett bakom mig. Nikon växlade mellan att jogga vid min sida och att vara framför, men han drog inte så mycket. Andra sträckan när man springer mot rastgården drog Nikon lite mer och höll sig mest framför, och Ollie växlade mellan att springa vid min sida och framför mig.

När vi närmade oss rastgården trodde jag att de skulle börja dra mycket mer båda två, för det brukar de göra när vi går promenad där (speciellt Nikon), och sedan sluta dra i besvikelse när vi hade passerat, men de sprang mest på bara och ville inte ens in i rastgården utan fortsatte att springa förbi den. Väldigt bra! Det blev en runda på 3 km (plus uppvärmning och nedvarvning), och det fick räcka för den här gången.

Husse tog kort på oss när vi gav oss iväg.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar