Sidor

lördag 23 augusti 2014

Specialsök.

Nu har vi köpt små burkar till specialsök och husse har borrat några hål en bräda. Burkarna är salt- och pepparkar från IKEA, och de passar bra eftersom de är platta upptill och har hål så att man kan känna doften av det som ligger i (till exempel en tepåse). Jag är riktigt nöjd med resultatet!






































Vi har börjat lite smått och det går faktiskt ganska bra. Det där med liggmarkeringen tror jag att jag skippar, i alla fall nu i början eller kanske helt och hållet. Ollie lägger sig gärna men han backar liksom ut och lägger sig helt snett, så om man inte skulle se vilken burk han luktade på innan han la sig ner skulle man inte förstå vilken han menar. Han kopplar inte ihop att man ska ligga bredvid doften utan bara att man ska ligga efter att man har känt doften.

Så jag tror att jag ska försöka få till en "dutt-markering" istället, alltså att hundarna "pekar" med näsan på rätt burk. Det bästa vore om de kunde frysa vid doften och bara stanna med nosen över burken. Jag får klura lite på det där, för det där med små detaljer som ska bli rätt är inte min starkaste sida. Just nu gör jag i alla fall så att de får godisen ovanför (nästan på) burken så att de förhoppningsvis ska fatta att det är där man ska hålla sig.

Man märker i alla fall att de är med på noterna vad gäller doften. Ollie har också förstått det nu, men han blir lite till sig ibland och stressar och "chansar" istället för att verkligen leta. Han stannar liksom upp och tittar på en för att se om han kan lura en typ... Men det märks i alla fall väl när han hittar doften, så man får väl helt enkelt försöka vänta ut honom så att han slutar att fuska och se till så att träningspassen inte blir så långa. Det gick nämligen bättre i början av passet än i slutet, antagligen för att det blev för mycket i hjärnan för honom.




















Nikon var däremot bättre i slutet av passet än i början. I början var han alldeles för flamsig och var överallt och ingenstans, men i slutet gick han riktigt bra. Det gäller även där att försöka få honom att markera på något vettigt sätt, men man märker i alla fall när han hittar rätt och det får duga än så länge. Roligt är det i alla fall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar