Sidor

onsdag 17 juli 2013

Borta bra, men hemma bäst.

Hemma igen efter en kort men intensiv semester. Den blev mycket kortare än vi hade räknat med, men efter otur med både väder och sovplats längtade vi hem till lugnet och vår sköna säng. Vi hade i alla fall roligt och här kommer lite bilder.

Planen var att stanna och rasta i Norrköping, men där ösregnade det. Ett litet uppehåll i det trista vädret gjorde Söderköping till ett perfekt stopp. Vi strosade längs Göta Kanal och tittade på båtar. Nikon fick utmana sin osäkerhet för bryggor och sedan blev det matdags för vovvarna.

Efter det åkte vi vidare mot Västervik. Regnet kom tillbaka och följde oss hela vägen dit. Det var inte direkt läge att slå upp tältet i det vädret, men vi åkte ändå runt och letade länge och väl efter en tältplats ifall det skulle sluta. Det slutade inte, och vi hittade ändå ingen tältplats. Söderöver verkar alla människor äga en privat väg som man inte får åka in på, och hittar man något som ser bra ut ligger det i ett naturreservat där man inte får tälta. Mot natten upphörde regnet och vi tog en promenad bredvid en hundklubb. Vi såg flera rådjur, en hare och en massa fladdermöss. Det var blött överallt och det fanns inga lediga hundrum på hotellet, så till slut bestämde vi oss för att sova i bilen.

Det hade kanske gått bra om det inte hade varit för några rådjur som envisades med att ströva runt bilen. De har tydligen brunstsäsong nu, och det betyder att de går runt och ropar på varandra. Rådjur "skäller" ju som bekant, och Ollie spenderade hela natten med att skälla tillbaka. Inte så mycket sömn den natten med andra ord... När klockan var runt fem på morgonen och solen gick upp orkade vi inte försöka sova längre. Det var i alla fall fint väder då, och frukosten smakade gott.

Efter det gick vi runt i Västervik, köpte en milkshake när Mc Donald's öppnade, och gick runt och tittade på omgivningarna.

När affärerna öppnade besökte vi Jami Hundsport. En trevlig hundbutik, men jag hittade inget att köpa. Betyder det att man redan har allt? Sedan var det dags att få i sig lite mat och åka vidare.

Vi stannade till i Oskarshamn för att mata och rasta hundarna med utsikt över Gotlandsfärjan som precis kom in. Sedan bar det av mot Öland.
Första stoppet där blev Eriksöre camping. Det är en hundvänlig camping som har både hundbad, rastgård och agilitybana. Agilitybanan var upptagen, men vi lät hundarna springa lite i rastgården och testade "hinderbanan" som bestod av stora stockar och annat för hundarna att klättra på. Badet fick vara eftersom vi inte ville åka runt med blöta hundar.

Vi hade kanske fått en tältplats där om vi ville, men med tanke på att det fanns massor av andra hundar där (en del ganska skälliga) så ville vi inte riskera en till sömnlös natt. Dagtid när det händer saker hörde man inte mycket från Ollie, men om han blev störd av några ensamma rådjur på natten skulle han nog hålla hela campingen vaken på ett ställe som kryllar av hundar. Därför bestämde vi oss för att först åka runt och titta lite på Öland och sedan försöka hitta en lugnare plats att tälta på.

Lättare sagt än gjort. Öland är kohagar, hästhagar och åkrar. Dessutom blåste det så mycket att jag tvivlar på att vi hade fått upp något tält utan att blåsa bort. Vi gjorde ett försök på ett vandrarhem, men det hade stängt en kvart innan vi kom dit. Så när vi kände oss klara med Öland åkte vi tillbaka mot Kalmar för att leta där istället. Vi pausade precis efter bron där det verkade vara någon slags rastplats för husbilar. Och ett hundbad. Inte optimalt alltså. Och igen, det blåste. Mycket.

Vid det här laget var vi mest trötta och irriterade. Roligt hade vi, men med lärdomen att man bör boka camping och lämna ett stycke skällig hund hemma om man ska lyckas på semestern bestämde vi oss fört att inte ta det dyra hotellrummet som hade varit vår sista räddning och åka hem och njuta av semestern där istället. Det blev en lång natt, och efter att vi åkt in i diverse små samhällen för att kanske hitta någonstans att slå upp tältet utan framgång, stannade vi och slumrade lite i bilen någonstans efter vägen. Väl hemma sådär runt sju på morgonen sov vi alla som stockar i vår egna sköna säng i många timmar.

En kort, intensiv, rolig men sömnlös semester. Som sagt - borta bra, men hemma bäst.